Ojcowie Kościoła


oprac: MN i Michał Kalisz Ostatnia modyfikacja tematu:
Dział "Wiara"
Encyklopedia OKIEM - strona główna


Rozmiar: 21214 bajtówKim są Ojcowie Kościoła?
Do Ojców Kościoła zaliczamy filozofów, mistyków, wybitne postacie. Wbrew temu, co mówią popularne encyklopedie, wśród Ojców znajdują się też osoby żyjące przed IV wiekiem, począwszy od uczniów apostołów. Za ramy czasowe uznaje się VIII wiek - po którym mówimy o "filozofach średniowiecznych" ew. doktorach Kościoła, a nie "ojcach". W kościele bizantyjskim i orientalnych cezurę przenosi się na XI a nawet czasem na XIV wiek.

Grono Ojców Kościoła
1. SENS ŚCISŁY
Ojcowie, to pisarze, którzy wypełniali następujące warunki:
1. Ortodoksyjność nauki
2. Świętość życia
3. Uznanie nauki przez Kościół
4. Względna dawność pochodzenia (do III wieku)

2. ZNACZENIE POŚREDNIE
Do Ojców Kościoła zalicza się również doktorów. Musieli oni spełniać 3 warunki, ale mogli być nie nieomylni (do Grzegorza Wielkiego 604 r.) Nazywano ich "sancti" i przeciwstawiano ich autorom arabskim i pogańskim nazywanych "philosophi" (filozofowie).

3. ZNACZENIE SZERSZE
Nie tylko doktorzy i Ojcowie Kościoła, ale także pisarze kościelni nie spełniający warunków do miana Ojca czy doktora, ale są świadkami tradycji kościelnej np. Orygenes, Euzebiusz z Cezarei.

Ilu było Ojców Kościoła?
Trudno jest przedstawić ich dokładną liczbę. Antologia patrystyczna "Corpus Christianorum" wydawana w Belgii obejmuje 180 tomów. Najpełniejsza kolekcja J.P. Migne'a wydawana w XIX wieku zawiera 382 tomy !!!

Podział patrystyki
Można przyjąć wiele różnych podziałów. Często jednak stosuje się podział chronologiczno-topograficzny. Np.:
Podział geograficzny Podział czasowy Lista Ojców (niepełna)
Poniżej lista bardziej znanych Ojców. Imiona najczęściej wykorzystywanych są pogrubione.
  • Aberecjusz
  • Afrahat
  • Adomnanus
  • Ambroży
  • Anastazy
  • Andrzej z Krety
  • Arnobiusz
  • Arystytdes
  • Atanazy Wielki
  • Atenagoras
  • Attyk
  • Audencjusz
  • Augustyn
  • Avitus z Bragi
  • Avitus z Vienne
  • Bachiariusz
  • Beda Wielebny
  • Braulio
  • Cerealis
  • Cezary z Arles
  • Claudianus Mamertus
  • Clestyn
  • Cyprian
  • Cyryl Aleksandryjski
  • Cyryl Jerozolimski
  • Damazy - papież
  • Defensor z Liguge
  • Dezydery z Cahors
  • Dionizy Mały
  • Donat
  • Eddius Stephanus
  • Eugeniusz z Toledo
  • Eutropiusz
  • Ewargiusz
  • Elpis
  • Ennondiusz
  • Euzebiusz z Cezarei
  • Ewargiusz z Pontu
  • Fastidiosus
  • Faustinus
  • Ferradus
  • Filip prezbiter
  • Fruktuozus
  • Fulgencjusz z Ruspe
  • Gennandiusz
  • Georgios Pisides
  • Grzegorz Cudotwórca
  • Grzegorz II papież
  • Grzegorz patriarcha Antiochii
  • Grzegorz Wielki
  • Grzegorz z Nazjanzu
  • Grzegorz z Nyssy
  • Grzegorz z Tours
  • Hieronim
  • Honoratus Antoninus
  • Hormisdas
  • Horsiesi
  • Ildefons z Toledo
  • Ireneusz
  • Izydor z Sewilli
  • Jan Kyriotes Geometres
  • Jan Moschos
  • Jan z Damaszku
  • Jan z Jerozolimy
  • Jordanes
  • Juliusz I papież
  • Kasjodor
  • Konancjusz
  • Konasz z Bobbio
  • Leon Wielki
  • Licinianus z Kartaginy
  • Makary Egipcjanin
  • Maksym z Turynu
  • Marcin z Bragi
  • Mariusz Merkator
  • Montanus
  • Nicetas z Remasiany
  • Olimpisuz
  • Orozjusz
  • Orygenes
  • Pachomiusz
  • Palladiusz z Hellenopolis
  • Paulin z Mediolanu
  • Paulonas
  • Paweł Diakon
  • Pektoriusz
  • Piotr Chryzolog
  • Poncjan
  • Prudencjusz
  • Pseudo-Justyn
  • Romanos
  • Rozjusz
  • Rufin z Akwilei
  • Saduliusz
  • Sewerian z Gabalii
  • Simplicjan
  • Sofroniasz patriarcha
  • Sokrates
  • Sozomenos
  • Sulpicjusz Sewerus
  • Tajon
  • Teodor Studyta
  • Teodorem z Kyrrhos
  • Tertulian
  • Tiro Prosper z Akwitanii
  • Wenancjusz Fortunatus
  • Wigilancjusz
  • Wiktor Klaudiusz Mariusz
  • Wincenty z Lerynu
  • Witeliusz
  • Wokoniusz
Wykładnia doktryny
Żaden z Ojców Kościoła nie dokonał całościowej syntezy doktryny katolickiej. Pierwszy uczynił to dopiero św. Tomasz z Akwinu.

Co mamy dzięki Ojcom?
Ojcowie często robią błędy, zajmują się wycinkiem doktryny, czasem ulegają nawet herezjom. Dają jednak świadectwo o żywej tradycji, o istnieniu przekazów w pierwszych wiekach, są świadkami pierwszych wieków chrześcijaństwa, przekazu ustnego, kulturowego. Dają też podwaliny pod kierunki myśli teologicznej, mistykę w zgodzie z atmosferą bezpośrednich świadków Chrystusa.

Główne założenia nauki wiary Podstawowe zagadnienia filozofii Boga i człowieka Credo quia absurdum - słowa Tertuliana, będące bardzo wymowne i znaczące w historii - wierzę, ponieważ to absurd. Prawda chrześcijańska jest jedyną potrzebną i osiągalną prawdą, a dostęp do niej uzyskujemy nie rozumem, ale wiarą.

Główne systemy patrystyki i ich przedstawiciele



Systemy ojców aleksandryjskich (wschód, I p. III n.e.) - system grecki

Orygenes Klemens (II n.e., Aleksandria) System Ojców Kapadockich (Wschód, IV n.e.) - system grecki

Grzegorz Nesseńczyk (IV n.e.) Apologeci Zachodu

Tertulian (II/IIIw) System łaciński (Zachód, IV/ V n.e.)

Św. Augustyn (354 – 430 n.e.) Nawet ci mniej znani...
Nawet ci mniej znani mają bogaty wpływ na naszą tradycję, historię, doktrynę. Poniżej kilka przykładów mniej znanych Ojców i przykłady tego co nam dali.

Czy należy ściśle się trzymać patrystyki?



Niektóre sekty twierdzą, jak np. Świadkowie Jehowy, że powołują się na Ojców Kościoła a nie na późniejsze naleciałości. Ojcowie jednak często dokonywali błędów, które dopiero po skonfrontowaniu z wnioskami naukowymi prostowały rozumienie. Dotyczy to np. informacji o innych filozofach, których często mieszali, o ich poglądach, o zwyczajach w odległych od siebie miejscach, a także o zdarzeniach, o których słyszeli. Czasem z tego powodu pojawiają się błędne wnioski, a nieraz nawet dochodzi do herezji.

Od tamtych czasów nigdy nie było przestoju. Nauka i tradycja wciąż są przekazywane i zachowują ciągłość. Niektóre ustalenia historyczne, archeologiczne itp. zostały poczynione dopiero w XIX czy XX wieku. Od pierwszych wieków widać jednolitą drogę ciągłego doskonalenia rozumienia prawd wiary. Nie następują tutaj natomiast żadne nagłe zmiany pod wpływem jakiegoś wizjonera, czy nawet ustaleń soborów.

Zapiski Ojców Kościoła służą potwierdzeniu tej ciągłości, niejednokrotnie są świetnym przykładem najświeższego rozumienia i głębokiej, żarliwej mistyki. Stanowią też dowód w dyskusjach, np. ze Świadkami Jehowy, że oni wcale nie opierają się na wczesnych rozumieniach, że błędnie interpretują słowa apostołów i samego Jezusa. Stanowią dowód na bardzo wczesne kultywowanie sakramentów i zwyczajów, np. takich jak spowiedź czy wierność małżeńska.