Eschatologia Ś.J. - wstęp


Ostatnia modyfikacja tematu:
Dział "Eschatologia ŚJ"
Dział "Sekty"
Dział "Wiara"
Encyklopedia OKIEM - strona główna


Wśród określeń teologiczno - biblijnych jednym z najbardziej kontrowersyjnych jest termin "eschatologia". Chociaż etymologia tego słowa nie budzi zastrzeżeń i oznacza naukę o rzeczach ostatecznych (gr. eschatos - ostateczny, logos - słowo), to jednak zakres znaczeniowy tego terminu jest różnie pojmowany . W naszym opracowaniu pominiemy przegląd stanowisk odnoszących się do tej kwestii i przedstawimy jedynie dwa skrajne ujęcia omawianego problemu.

Wielu egzegetów uważa, że termin "eschatologia" może być użyty tylko wtedy, gdy jest mowa o końcu świata, o wypełnieniu się dziejów, a więc o tych wydarzeniach, które przekraczają ramy doczesności . Natomiast przedstawiciele krańcowo odmiennego poglądu twierdzą, że za "eschatologiczne" należy uznać wszystkie te wypowiedzi PŚ, które mówią o zasadniczych zmianach w stosunkach ziemskich bez względu na to, czy dokona się to w obecnej rzeczywistości, czy też w rzeczywistości pozaczasowej .

W niniejszym opracowaniu termin "eschatologia" będziemy używać w zakresie węższym, obejmującym zagadnienia związane z ostatecznym dopełnieniem się historii człowieka i całej ludzkości.

Dawniej eschatologii nie poświęcano zbyt wiele miejsca w badaniach teologicznych. Obecnie, w związku z kryzysem epoki sytuacja uległa radykalnej zmianie i eschatologia zajmuje centralne miejsce w teologii .

Także wiele specjalnych grup religijnych, których dynamiczny rozwój dzisiaj obserwujemy, w centrum swojego nauczania stawia zagadnienia "eschatologiczne".

Wśród różnorodnych przyczyn rosnącej popularności tych grup do najważniejszych należą: słabnąca siła oddziaływania tradycyjnych Kościołów, szybkie tempo zmian politycznych, społecznych i ekonomicznych oraz indyferentyzm religijny. Zjawisko powstawania nowych i dynamicznego rozwoju już istniejących sekt wydaje się być jedną z charakterystycznych cech współczesnej religijności i jednocześnie problemem, wobec którego Kościół nie może przejść obojętnie.

Wydaje się, że w kręgach kościelnych coraz bardziej dostrzegana jest ważność poruszanego problemu, o czym świadczy wydanie przez Stolicę Apostolską w roku 1986 specjalnego dokumentu poświęconego wyłącznie problemowi sekt.

Giovanni Marchesi w artykule Il fenomeno delle sette oggi zamieszczony w La Civilta Cattolica wylicza kilka podstawowych cech ugrupowań religijnych o charakterze sekty:

Spośród sekt działających na terenie Polski najliczniejszą i najbardziej dynamiczną są ŚJ, którzy według badań Głównego Urzędu Statystycznego z roku 1996 są trzecim pod względem liczebności ugrupowaniem religijnym w Polsce. Wbrew temu, co ŚJ mówią o sobie nie są oni ugrupowaniem chrześcijańskim, chociaż Biblia stanowi podstawę ich nauki. Niemniej przez fakt odrzucania bóstwa Chrystusa, a co za tym idzie nie wyznawania wiary w Trójcę Przenajświętszą sami wykluczają się z szeregu wyznań chrześcijańskich.

W przypadku ŚJ można mówić, że antykatolicyzm stanowi rys charakterystyczny tego wyznania. O ich nastawieniu do Kościoła świadczy wypowiedź byłego ŚJ, który przed dwoma laty opuścił tę organizację i przyjął chrzest w Kościele Katolickim: "Nawet przez myśl mi nie przeszło, że mógłbym przystąpić do Kościoła Katolickiego, który był dla mnie symbolem ogólnoświatowego zła. Od dziecka wpajano mi nienawiść do wszystkiego co katolickie…".

Aktywność kaznodziejska i publicystyczna ŚJ sprawia, że przeciętny Polak musi wręcz wcześniej czy później zetknąć się z nimi. Cechą charakterystyczną wychodzących w ogromnych nakładach publikacji ŚJ jest ich sugestywność. Nieprzygotowany czytelnik staje się "niewolnikiem" ich procesów myślowych i krok po kroku podąża drogą, którą prowadzą go autorzy danej publikacji.

Dynamiczny rozwój ŚJ sprawił, że uznaliśmy za zasadne przeanalizowanie ich doktryny o rzeczach ostatecznych, która stanowi główny element nauczania tej sekty. Wykażemy, że "eschatologia" ŚJ tylko pozornie jest oparta na rzetelnej egzegezie PŚ, a faktycznie nie znajduje uzasadnienia w Tekście Natchnionym.

W naszym opracowaniu postaramy się uniknąć "cytatologii", przedstawiając orędzie biblijne w możliwie najszerszej perspektywie, gdyż niemożliwe jest zrozumienie nauki Chrystusa i Apostołów bez znajomości kontekstu religijno - kulturowego w jakim powstał NT, a jak się wydaje na nieznajomości znaczenia podstawowych określeń biblijnych i niewiedzy biblijnej w ogóle, bazują ŚJ tworząc swoją doktrynę, co w naszym opracowaniu postaramy się wykazać.

W pierwszym rozdziale podamy ogólną charakterystykę wyznania ŚJ: ich historię, źródła doktryny i podstawowe elementy tej doktryny. Uważamy, że znajomość tych zagadnień ułatwi nam analizę szczegółowych zagadnień eschatologicznych.

W rozdziale drugim omówimy zagadnienia z zakresu eschatologii indywidualnej: antropologię, życie pozagrobowe i problem czyśćca. W związku ze specyficzną doktryną ŚJ, według której zbawieni dzielą się na dwie grupy w punkcie drugim drugiego rozdziału omówimy tylko zagadnienie życia pozagrobowego ludzi, którzy stanowią według ŚJ pierwszą grupę zbawionych i w przyszłości będą zamieszkiwać rajską ziemię.

Natomiast w rozdziale trzecim poddamy analizie wizję dziejów zbawienia lansowaną przez ŚJ, zagadnienia związane z kresem obecnej rzeczywistości, w tym kontrowersyjne proroctwa ŚJ o końcu świata oraz ideę szczególnego wybrania 144 tys. duchowych braci Chrystusa, którzy wraz z Nim mają stanowić niebiański rząd kierujący działaniami ludzi zamieszkujących rajską ziemię.


Encyklopedia Zjawisk XXIw "OKIEM"
Š Jacek Pieszko 2003