Rock i następcy

Dział "Rock"
Dział "Moralność"
Encyklopedia OKIEM - strona główna


Rock - nazwa ogólna i szczegółowa
Nazwa szczegółowa - Kierunek muzyki rozrywkowej zapoczątkowany w latach 50-tych. Wywodzi się z Rytm'n'bluesa, Rockabilly, Country and Western. Charakteryzuje się dużą rytmicznością, prostym układem fraz, związany z kulturą hipisowską, nierzadko z narkotykami. Na jego gruncie powstały kolejne kierunki od Metalu, disco aż to współczesnego techno.
Nazwa ogólna (stosowana przez autorów) - Określenie ogólne dla wszystkich stylów zbudowanych na bazie rock'n'rolla. Dotyczy to stylów nieraz wyraźnie odmiennych, wręcz zwalczających się. Istnieje kilka cech wspólnych które uzasadniają takie obszerne użycie nazwy.
Rock jako sztuka ma swój przekaz
Każde dzieło jest artystyczną formą komunikacji. Dzieło posługuje się językiem - np. obraz - kolorem, kształtem, fakturą. Rock również posiada elementy z których każdy jest sposobem na zawarcie konkretnych treści. Mówiąc "przekaz rocka" mamy więc na myśli nie tylko teksty, ale też przekaz jaki płynie z innych elementów. Na tej stronie staramy się zebrać jakie formy poszczególnych elementów są negatywne. Innymi słowy, jest to jakby atlas ciemnych stron muzyki rockowej.

  1. Warstwa słowna - przekaz werbalny
    1. Tytuły piosenek
    2. Teksty
  2. Ideologia - przekaz autorytetem
    1. Postawa artystów
    2. Narkotyki, alkohol, używki, seks
    3. Sekty, satanizm związane z show-biznesem
  3. Oddziaływanie muzyki - przekaz somatyczny
    1. Rytm, tempo
    2. Dynamika, aranżacja
    3. Faktura dźwięków, wyraz, rodzaj dźwięku
    4. Efekty inne - światło, dudnienie, szum, trans itp
  4. Teksty ukryte - przekaz podświadomy
    1. Teksty działające na podświadomość z ominięciem świadomości
    2. Techniki obniżania progu akceptacji treści
  5. Show-biznes - przekaz socjologiczny
    1. Wpływ mediów
    2. Wpływ presji grup rówieśniczych
  6. Demony - przekaz duchowy
    1. Wpływ mimowolny
    2. Wpływ jawny

1.1. Tytuł, będący najczęściej zwięzłym ujęciem treści w muzyce rockowej często związany jest z seksem, wyuzdaniem, satanizmem, tematyką śmierci, buntu, anarchii, okultyzmu. Tytuły bardzo dobrze obrazują co dla twórców utworów jest priorytetem.

1.2. Teksty są bardzo zrozumiałym przekazem. (Chyba że są to piosenki pisane w języku czarnej magii - np. Elton John). W muzyce rockowej obowiązują pewne kanony. Należy poruszać tematy ciemne, wulgarne, tragiczne, bezwstydne, złe. Jeśli jednak nawet sam tekst jest dość łagodny bądź poetycki zazwyczaj używana forma, styl mówienia charakteryzują się dużym nawiązaniem do ciemnej strony sztuki.

2.1. Wypowiedzi gwiazd przekazują wyraźnie że są to ludzie opowiadający się po stronie zła, walczący z religią ("and no religion too" - Imagine - The Beatles) z porządkiem społecznym. czyniący z buntu narzędzie do zyskania popularności. Walczy się pozornie z polityką, obłudą, jednak zawsze walka ta przeradza się w sprzeciw moralności, wymaganiom społecznych, ludzkim.

2.2. Powszechność stosowania używek wszelkiej maści widać bardzo wyraźnie w ilościach procesów i skazań za posiadanie narkotyków, za pijaństwo. Rozwiązłość obrazują dziesiątki nieślubnych dzieci artystów, opisy orgii, nagrań z udziałem prostytutek, teledyski.

2.3. Wiele osób z show-biznesu wchodzi poprzez okultyzm, negację dobra parapsycholgię do sekt lub nawet do satanizmu. Znane są opisy obrzędów, wypowiedzi, teksty ideologiczne jawnie opowiadające się po stronie tego który może zapewnić chwilową sławę, sukces, pieniądze.

3.1. Rock (w szczególności późniejsze kierunki) oparty jest na rytmach pochodzących z badań muzyki na zachowaniem plemion pierwotnych. Nagraniowe studia dobrze wiedzą jaki typ uderzeń, rytmu, tempa najlepiej oddziałuje na psychikę. Promują więc taką muzykę która zapewni im sukces komercyjny, z jednej strony uzależniając fanów od danego rytmu, z drugiej dokonując poprzez tą promocję selekcji utworów jedynie w danym rytmie.

3.2. Bardzo głośne dźwięki, niskie dudnienia, szum na wysokich częstotliwościach oddziaływują bezpośrednio na organizm. Również na mózg. Powoduje to konkretne zmiany w psychice, zdolności percepcji, poziomie barier, akceptowalności zjawisk.

3.3. Jako język przekazu - symbolika dźwięków z pewnością nawiązują do symboliki seksualnej i symboliki zła, choć nie jest to wyczuwane przez wielu odbiorców jest to z pewnością świadomie brane pod uwagę przez wielu muzyków. Dźwięki "zepsute", przesterowane, odwrócone, dudniące, charczące nawiązują do symboliki negatywnej, często analizując utwór widać że utwór w tej warstwie również co przekazuje. Są to jakby słowa, które składają się na przekaz.

3.4. Wszystkie te elementy wpływają na poczucie transu, upojenia muzyką. Namawiają słuchacza do pójścia dalej, do zaakceptowania kolejnych progów. Bezpośrednio dotyczy do zaangażowania w muzykę pośrednio wpływa jednak na akceptowanie postawy wykonawców, przekazu, przekazów do podświadomości, przekazu symbolicznego.

4.1. To bardzo trudne i nieraz nie do uwierzenia zjawisko opiera się na zdolnościach ludzkiego mózgu. Jest on w stanie przyjmować bodźce bez naszej świadomości. Owe treści mogą być analizowane, wyciągane wnioski mogą wpływać na podejmowanie decyzji. Wiedzą o tym reklamodawcy i wiedzą i muzycy.

4.2. Wiele z elementów kultury rockowej wpływa na obniżanie barier. Począwszy od narkotyków i alkoholu, poprzez muzykę światła, aż do transowości i poruszania się - mają one na celu przyciągnąć do muzyki - uczynić ją atrakcyjną, jednak również czynią bardziej atrakcyjnymi treści, symbolikę, znaki, postawy. Jest to świadome wpływanie na naszą wolność bez naszej zgody. Czyli po prostu manipulacja.

5.1. Powiązanie muzyki z mediami jest niezaprzeczalne. To media promują style i wykonawców, to media zarabiają na tym najwięcej. Z drugiej strony media są "czwartą władzą" wiele osób ślepo naśladuje to co podawane jest przez media, to co promowane staje się modą.

5.2. Za mediami następuje zjawisko presji grup rówieśniczych. Szczególnie w szkole i w okresie dorastania bardzo istotne jest bycie zaakceptowanym przez grupę przyjaciół. Odcinanie się od mody, od powszechnego stylu bycia stawia ludzi w niebezpieczeństwie bycia na marginesie.

6.1. Wiara katolicka uznaje istnienie i realne działanie złych duchów. Są no to liczne przykłady. Zazwyczaj ich działanie jest niezauważalne. Nie mogą one działać bez naszego przyzwolenia, ale już przyzwolenie na działanie muzyki (z którą złe duchy są związane) daje im możliwość operowania

6.2. Działanie jest zdecydowane i jawne w chwili gdy świadomie wybiera się muzykę satanistyczną, złą, brudną itp. To oczywiście szczyt piramidy uzależnienia. Dotyka często wykonawców bardzo zaangażowanych, ale może też i przeciętnych fanów.